{CINTAKU dan Cintanya KUPU-KUPU..}



Kalau ku renungkan cinta manusia,biasanya bermusim dan bersyarat- sewaktu disenangi dicintai,
apabila benci sukar diramal hadiah yg akan diberikannya.
Cinta manusia juga kudapati terhad dan berkepentingan.Isteri cintakan suami krn suami tempatnya bergantung.ibu mencintai anak krn anak itulah penghiburnya di kala sunyi.Kawan menyayangi kawan krn dapat berkongsi merasai senangan hidup.Pekerja sayangkan ketua krn ketua menjadi penaunganya.

Berbanding ALLAH, yang Maha Pencinta itu,cinta-NYA terhadap hamba tanpa kepentingan apa-apa, bahkan krnacinta-NYA itulah diberikannya nikmat hingga tidak terhitung banyakknya.

Dalam bercinta,kudapati manusia kerap berpura-pura dan kepura-puraannya itu tidak terbatas setakat cinta antara sesama makhluk,malah kpd ALLAH yg menjadikannya. Zahirnya mengaku dan berikrar mencintai ALLAH tetapi tindak-tanduknya dapat mencerminkan apakah dia benar-benar mencintai-NYA. Dan ALLAH lebih tahu siapa di antara hamba-hamba-NYA yang benar-benar mencintai-NYA.

Tanda aku mencintai ALLAH ialah berimannya aku kpdaALLAH,nampak sifat taqwaku dan aku sedia berkorban apa saja dgn melakukan sebanyak mungkin kebajikan. Aku harap aku akan terus menjadi seorang yg cukup sabar dan kerap bertaubat,patuh melakukan fardu dan rajin mengerjakan ibadah sunat. Aku mahu terus berkasih sayang sesama manusia dan saling bersilaturrahim demi krn ALLAH, saling nasihat menasihati dan saling kunjung mengunjungi dan saling beri memberi demi keredhaan-NYA.

Aku tahu, Allah melimpahkan kecintaan-NYA dan menempatkan kecintaan-NYA itu pada kedudukan yg tinggi dan mulia di Akhirat.ALLAH isytiharkan cintaNYA di dlm AL-QURAN kpd orang-orang yg sungguh-sungguh beribadah,berbuat kebaikan dan berkhlak mulia. Di antaranya ALLAH berfirman;
"Sesungguhnya ALLAH mencintai orang yang sabar." Ali Imran:146

"Dan ALLAH mencintai orang yang berbuat kebajikan" Ali Imran:134

"Sesungguhnya ALLAH menyukai orang-orang yang bertaubat dan mencintai orang yang mensucikan diri." Al-Baqarah:22

Beruntunglah orang yg bercinta dgn ALLAH krn mendapat perhatian,cinta dan kasih sayang-NYA. istimewanya orang yg bercinta dgn ALLAH dan mendapat balasan cinta-NYA ,krn seluruh isi langit dan bumi akan turut mencintainya. Kecintaan ALLAH berakhir dgn bahagia dan tenang ketika di dunia lagi. Di Akhirat,dijaminkan kebahagiaan yg abadi. Begitulah istimewanya orang yg bercinta dgn ALLAH yg Maha Pencinta itu. Semoga akulah orang itu...



Kebahagiaan adalah adil di dlm walaupun pada diri sendiri.Kalau jasmani diberi makan,rohani juga harus demikian,iaitu dgn ilmu pengetahuan.Kalau jasmani diberi pakaian,rohani juga demikan,iaitu dengan budi.Kalau jasmani diberi latihan,rohani harus demikaian iaitu dgn kesusahan.Kalau jasmani dibersihkan,rohani juga harus demikian,iaitu dgn kesucian.Kalau jasmani diubati,rohani juga demikian,iaitu dgn taqwa kepada ALLAH.

0 comments:

Post a Comment