~Org Arif yg Mengenal & CINTA pd ALLAH~


















Siapa yang benar-benar mengenal kepada ALLAH,maka pasti dapat melihatNYA pada tiap-tiap sesuatu.

Dan siapa yang fana dengan ALLAH,pasti ia lupa (ghaib) dari segala sesuatu.

Dan siapa yang CINTA pada ALLAH,tidak akan mengutamakn sesuatu yang lain


Demikaianlah siapa yg benar- benar mengenal kpd ALLAH,pasti ia selalu ingat pada ALLAH,pd tiap sesuatu apapun yg ia lihat,ia dengar dan rasa.Sebab tidak ada sesuatu melainkan keindahan,kekuasaanya dan ciptaan ALLAH.kerana itulah siapa yg telah fana dgn ALLAH,sudah sungguh-sungguh ingatanya hanya kpd ALLAH,maka segala sesuatu yg ada di depannya seolah-olah sepi,kosong dan bayangan belaka.sedang siapa yg betul-betul cinta kpd ALLAH, maka pasti ia akan mengutamakan apapun selain ALLAH bahkan ia akan sanggup mengorbankan segala kepentingan dan hawa nafsunya di dalam mencapai keredhaan ALLAH s.w.t.

setelah engkau melihatnya fana dgn ALLAH dan lupa (ghaib) dari segala sesuatu selain ALLAH, kemudian cinta yg tidak ada taranya kpd ALLAH.

Sesungguhnya yg menghijab engkau daripada melihat ALLAH itu krn sangat dekatnya ALLAH kepadamu.

Sesungguhnya yang terhijabnya ALLAH dari penglihatanmu kerana sangat terangnya dan samar dari penglihatan ITU kerana besarnya sinar cahaya dan nurnya

tetapi ia menjadi samar krn sangat terangnya sehingga tidak tercapai oleh pancarindera,tetapi dapat dicapai oleh orang yg tajam matahatinya.

maka apabila engkau melihat dgn matahatimu,tidak akan menemukan sesuatu yg terlukis pada benda-benda itu selain daripadanya.

jika engkau mencari sesuatu hakikat dari lainNYA,maka nyata engkau masih tergelincir oleh kebodohanmu sendiri.

0 comments:

Post a Comment